پادیوم بلاگ
واقعیت مجازی مبتنی بر مکان

واقعیت مجازی مبتنی بر مکان چیست و چگونه می‌توان در آن سرمایه‌ گذاری کرد؟

شادی سجادی
تکنولوژی ، مقالات

پیش‌بینی می‌شود، نرخ ترکیبی سالیانه تکنولوژی‌های واقعیت مجازی مبتنی بر مکان در سال‌های (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵) رشدی ۳۲/۵ درصدی پیدا کند. واقعیت مجازی مبتنی بر مکان به این صورت است که دستگاه‌های VR در مکانی خاص مستقر می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند با تعاملی فیزیکی تجربه‌ای را کسب کنند که نمی‌توانند در حالت عادی به دست آورند. بعضی از تجربیاتی که VR مبتنی بر مکان برای کاربران رقم می‌زند، کارهایی مانند راه رفتن در اطراف خانه‌های متروکه یا دویدن در اطراف یک انبار است! در این یادداشت می‌خواهیم مروری داشته باشیم بر واقعیت مجازی مبتنی بر مکان و مثال‌هایی از آن را بگوییم.

مروری بر تکنولوژی واقعیت مجازی

بازار VR مبتنی بر مکان، هنوز در مرحله‌ی نوظهوری قرار دارد. واقعی‌تر کردن تجربه‌ی VR به عنوان محرکی مهم عمل می‌کند تا این تکنولوژی جایگاه بهتری را در بازار به دست آورد. افزایش استفاده از VR و در نتیجه‌ی افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت و محبوبیت روز‌افزون محتوای ۳۶۰ درجه از دیگر عوامل موثر بر رشد بازار واقعیت مجازی است. 

کیفیت بالای محتوا نیز، در این صنعت نقشی اساسی ایفا می‌کند؛ بنابراین انتظار می‌رود بازار هم به سمت محتواهای با کیفیت‌تر و جذاب‌تر رشد کند.فناوری واقعیت مجازی طی چند‌ سال گذشته به رسمیت شناخته شده است. پیشرفت‌های اخیر در این زمینه باعث ظهور شرکت‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری شده است. 

شرکت‌های بی‌شماری هستند که به امید پیشرفت، وارد این بازار می‌شوند. به همین دلیل انتظار می‌رود، آینده‌ی این بازار نیز رقابتی‌تر شود، آن هم با ورود غول‌های فناوری!

برای مثال، گوگل به تازگی با سرمایه‌گذاری مبلغ قابل توجهی به توسعه‌ی دستگاه‌های VR پرداخته است. در این بین شرکت‌های بزرگ دیگری نیز در حال تحقیق و توسعه‌ بر روی این تکنولوژی هستند. با توجه به گستردگی این تکنولوژی تخمین زده می‌شود، طی ۵ یا ۶ سال آینده، تعداد کاربران VR مبتنی بر مکان به عددی بالای ۱و نیم میلیارد نفر برسد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی سرویس‌های مکان‌محور» را هم بخوانید.


نگاهی بر بازار واقعیت مجازی مبتنی بر مکان

بازار واقعیت مجازی مبتنی بر مکان، بر اساس سه مولفه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • نوع: سخت افزار یا نرم‌افزار
  • کاربرد: بازی‌، پارک موضوعی یا سینما
  • منطقه: محل ارائه
ترند‌های کلیدی بازار واقعیت مجازی

ترند‌های کلیدی بازار

بازار واقعیت مجازی با سرعت زیادی در حال گسترش است. به دنبال آن، واقعیت مجازی مبتنی بر مکان نیز به یکی از ترند‌های روز دنیا تبدیل شده است. توسعه فناوری‌های جدید مثل ۳D، ۴D، ۵D و محتواهای پیشرفته در VR مثل فیلم‌های ۳۶۰ درجه به رشد این ترند کمک کرده است.

بخش سرگرمی با کمک این فناوری های پیشرفته، شاهد نوآوری‌های جدیدی بوده است. عرصه‌های مختلف دیجیتال و سیستم عامل‌های اصلی بازی نیز روز‌به‌روز در حال رشد هستند. با تولید محتوای با کیفیت به کمک دوربین‌های پیشرفته، انتظار می‌رود محبوبیت و پذیرش VR مبتنی بر موقعیت مکانی در مدت زمان پیشبینی شده رشد عظیمی داشته باشد.

آمار‌های منتشر‌شده در اوایل سال ۲۰۱۹ از یوتیوب نشان می‌دهد که حدود ۳/۱ میلیون نفر در کانال رسمی VR یوتیوب که میزبان بهترین فیلم‌های ۳۶۰ درجه است، مشترک هستند. همینطور درگزارش‌ تخمینی ترند‌های Tech آمده است که در حال حاضر فیس‌بوک حدود ۱ میلیون فیلم ۳۶۰ درجه را میزبانی کرده که ۵۸۰ میلیون بار هم بازدید خورده است.

انتظار می‌رود، منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه شاهد رشد قابل توجهی باشند. با توجه به اقتصاد‌های بزرگ و متعدد نوظهوری که در این مناطق حضور دارند و جا افتادن دستگاه‌های واقعیت مجازی در منطقه، انتظار می‌رود آسیا و اقیانوسیه سهم اصلی را در این تکنولوژی در اختیار داشته باشند.

با توجه به افزایش استفاده از فناوری VR، در کشور چین، انتظار می‌رود، این کشور سهم برجسته‌ای در استفاده از این تکنولوژی در بین کشور‌های آسیایی داشته باشد.

استارتاپ‌های زیادی در این کشور در رابطه با واقعیت مجازی فعالیت می‌کنند. برای مثال، Palapple در حال توسعه‌ی محصولات VR‌ خود است. این شرکت پروژه‌ای به نام VResidrnce راه‌اندازی کرده است که به نوعی بستر آنلاین برای خرید و فروش و اجاره‌ی املاک و مستغلات دست دوم است.

Digi-Capital گزارش داده است که کل هزینه‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۸ و در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه حدود ۵/۱ میلیارد دلار بوده است. جین این پتانسیل را دارد که از هر ۵ دلاری که در VR هزینه می‌شود، بیشتر از ۱ دلار آن را به خود اختصاص دهد.

چین به همراهی سایر کشور‌های آسیایی می‌تواند بیش از نیمی از درآمد جهانی VR را تا آخر این دوره پیشبینی به خود اختصاص دهد.

چشم‌انداز رقابتی

بازار VR مبتنی بر مکان، بسیار رقابتی است و در حال حاضر تحت سلطه چند بازیکن محدود در این بازار می‌باشد. بازار جهانی شاهد افزایش رقابت بین شرکت‌ها است. 

مهم‌ترین بازیگران این حوزه شرکت‌هایی از جمله: The Void, LLC, Exit Realty Corporation, Survios  و Hologate هستند. با افزایش نوآوری در فناوری، بازیگران اصلی این صنعت ابتکارات مشارکتی استراتژیکی را انجام داده‌اند تا با افزایش سهم بازار و سودآوری، مشتریان خارجی خود را افزایش دهند. 

Hologate در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که از سال ۲۰۱۷ که عرضه‌ی محصولات مبتنی بر VR خود را آغاز کرده، توانسته بیش از دو میلیون کاربر جذب کند. همچنین شرکت Void اعلام کرد تصمیم دارد سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در چین، مالزی، هنگ‌کنگ و سنگاپور انجام دهد و با این کار خود را در آسیا و اقیانوسیه نیز معرفی کند.

همان‌طور که گفتیم این روزها بازار واقعیت مجازی بسیار داغ است و شرکت‌ها در حال توسعه‌ی خود در این حوزه هستند. انتظار می‌رود در سال‌های پیش‌ رو این صنعت بتواند جایگاه خود را در بازار به خوبی تثبیت نماید.

منبع:

Location Based VR