پادیوم بلاگ

سی‌امین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

سی‌امین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۲۰ الی ۲۶ بهمن ‌ماه، منتشر شده است.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

مصاحبه ماهنامه پیوست با دکتر شهاب جوانمردی

دکتر شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، گفتگویی با آرش برهمند در هشتمین قسمت از فصل دوم شبانه‌های پیوست داشت. در این گفتگو، موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت و درباره پروژه‌های مختلف فناپ صحبت شد. آقای دکتر جوانمردی در این مصاحبه به پروژه بسترسازی نیز اشاره کرد و این پروژه را تلاش فناپ برای تسهیل عملکرد کسب‌وکارهای مختلف دانست. وی عنوان کرد از آنجایی که ارائه API به ارائه‌دهندگان محصولات، جزئی از پروژه بسترسازی است، پادیوم می‌تواند نقشی کلیدی در این پروژه ایفا کند.

 امکان شروع کسب‌وکار بدون نیاز به دریافت مجوز

برای ساده‌تر شدن ایجاد کسب‌وکارها و کمک به کارآفرینی، شورای عالی اداری ایران به تازگی مصوبه‌ای را تصویب کرده است. این مصوبه که «ساده‌سازی مراحل شروع کسب‌وکار» نام دارد، به کارآفرینان اجازه می‌دهد بدون نیاز به دریافت تاییدیه از سازمان‌های مختلف، فقط با وارد کردن اطلاعات به شکل الکترونیکی، مجوز شروع فعالیت کسب‌وکار خود را دریافت کنند. با این روش، نظارت بر روند فعالیت کسب‌وکارها، پس از شروع کار توسط سازمان‌ها انجام می‌شود و در صورتی که کسب‌وکار خاصی از ضوابط قانونی تخطی کند، سازمان‌های نظارتی اجازه‌ی باطل کردن مجوز فعالیت را دارد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

تلاش عربستان سعودی برای تبدیل شدن به مرکز رایانش ابری جهان

در رویداد جهانی ابری که در روزهای گذشته انجام شد، عربستان سعودی عنوان کرد که یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌های خدمات ابری در جهان است. این کشور قصد دارد رویداد دیگری را با همکاری رویداد جهانی ابر در اواخر مارس ۲۰۲۱ برگزار کند. این رویداد به شکل مجازی و در پلتفرم Vmeets برگزار می‌شود  تا ارتباط شرکت‌کنندگان ساده‌تر شود. علاوه بر این، از موضوعات آن می‌توان به زیرساخت فناوری اطلاعات در عصر مراکز داده و ابر، چارچوب ابری و استراتژی‌های امنیتی برای مقامات دولتی عربستان سعودی اشاره کرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فعال در عربستان سعودی، فعالیت خود را در بستر فضای ابری انجام می‌دهند.

مایکروسافت برنامه دارد تعداد فضاهای ابری در صنعت را افزایش دهد

شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که به دنبال افزایش دادن تعداد فضاهای ابری اختصاصی در زمینه‌های مختلف صنعتی است. این شرکت از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است و از آن زمان در حوزه‌ی فضاهای ابری مرتبط با خدمات سلامت فعالیت می‌کند. همچنین برای سرویس‌های فروشگاهی، از فضای ابری عمودی استفاده کرده است. معاون مایکروسافت در اتحادیه‌های جهانی، اعتقاد دارد که این دو زمینه، نمونه‌های اولیه هستند و به زودی نمونه‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف صنعتی در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت. هدف این است که به کسب‌وکارها و سازمان‌ها کمک شود بهتر بتوانند با مشتریانشان ارتباط برقرار کنند و به شکل باکیفیت‌تری خدمات خود را به مشتریان ارائه دهند.

قابلیت هوش مصنوعی برای اثر بر تصمیم‌گیری افراد

پژوهش جدیدی در زمینه‌ی تعامل هوش مصنوعی با انسان‌ها انجام شده است و مشخص کرده است که هوش مصنوعی می‌تواند بر تصمیماتی که افراد می‌گیرند تاثیر داشته باشد. این پژوهش در سه مرحله انجام شد و در دو مرحله‌ی اول، از آزمودنی‌ها خواسته شد تا برای به دست آوردن ارز جعلی، روی گزینه‌های مختلفی کلیک کنند. در مرحله‌ی سوم از این پژوهش، هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های به دست آمده، توانست الگوهای رفتاری افراد را پیدا کند و بر اساس این الگوها، آزمودنی‌ها را تشویق کند تا پول بیشتری به هوش مصنوعی بدهند. این مطالعه می‌تواند به افراد کمک کند تا خطا‌های انتخاب‌هایشان را کم کنند.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در سیامین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه سیام

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.