پادیوم بلاگ
کیف پول دیجیتال

در آینده نزدیک پول های دیجیتال جای پول‌های کاغذی را خواهند گرفت

شادی سجادی
مقالات

واژه کیف پول دیجیتال با آینده گره خورده است. کشور‌هایی مانند نروژ و سوئد رهبر روند دیجیتالی شدن پول در دنیا هستند. جالب است بدانید در حال حاضر ۹۰ درصد معاملات در کشور دانمارک به صورت دیجیتالی انجام می‌شود در حالی که این رقم در کشور آمریکا ۴۵ درصد است. در حال حاضر ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم، دانمارک به زودی به صورت کامل تبدیل به یک جامعه دیجیتال می‌شود. ایالات متحده نیز در حال پیشرفت است و به زودی به آن‌جا خواهد رسید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کیف پول الکترونیکی چیست؟» را هم بخوانید.

چرا تمام پول‌ها به زودی دیجیتال می‌شوند؟

 به دلایل متعدد!

اولا، تبدیل شدن پول به حالت دیجیتال برای دولت‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود؛ تولید، پردازش و جایگزینی سکه‌ و اسکناس هزینه زیادی می‌برد.

دوما توجه به دلایل محیط زیستی؛ مانند استفاده کمتر از کاغذ و دلایل اجتماعی؛ مانند کاهش جرم و جنایت با کم کردن علت سرقت پول نقد

خوشبختانه در حال حاضر جوامع آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند، گذر کردن از پول کاغذی در درجه اول به این معنی است که دیگر لازم نیست به سکه‌ها و اسکناس‌هایی که به دست صد‌ها نفر خورده است دست بزنیم.

یکی دیگر از مزایای دیجیتالی شدن پول آسان‌تر شدن محاسبه مالیات است. وقتی معاملات نقدی باشد ممکن است خیلی از مردم مقدار پول دریافتی خود را گزارش ندهند. مثلا کسی ممکن است یک ماشین را به مبلغ ۱۰.۰۰۰ دلار خریداری کند و فروشنده مبلغ ۱۰۰۰ دلار را برای فروش آن گزارش کند. در این صورت فروشنده فقط مالیات ۱۰۰۰ دلار را پرداخت می‌کند.

اگر تمام پرداخت‌ها دیجیتالی بود، کار فرار از مالیات بسیار سخت‌تر می‌شد. ممکن است چیز خوبی به نظر نرسد اما برای جامعه و به صورت کلی خوب خواهد بود. محاسبه مالیات از پول نقد می‌تواند تبدیل به موضوعی در گذشته شود.

پی پال را در نظر بگیرید، اما ورژن سریع‌تر آن و در حالی که همه یک حساب پی پال یا معادل آن را داشته باشند. کیف‌پول‌های دیجیتال می‌توانند به جای آن استفاده شوند. در دنیا کیف‌پول‌های مختلفی وجود دارند مثلا کیف‌پول لیمو، کیف‌پول گوگل، اپل پی و …

با وجود این کیف‌پول‌ها، به جای نگرانی در مورد حمل مقدار مناسب پول نقد و یا حتی حمل کارت‌های اعتبار همه کاری که باید انجام بدهیم این است که تلفن‌همراه خود را به یاد داشته باشید. و از آن‌جا که بیشتر مردم بدون تلفن همراه خود را بدون لباس می‌دانند! آسان است که کیف‌پول خود را جا نگذارند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید در آینده به جای رفتن به بانک‌ها چه کاری انجام می‌دهیم؟

خب مشخص است که اکثر ما هرگز نیازی نداریم بعد از افتتاح حساب، دوباره به بانک مراجعه کنیم. با رفتن به یک خودپرداز می‌توان اکثر کار‌هایی که در شعبه انجام می‌شود را انجام داد. احتمالا بانک‌های فیزیکی در آینده برای ما تبدیل به یک خاطره خواهند شد. واقعا شگفت‌آور است که چگونه جهان را تیدیل به جهانی دیجیتالی خواهیم کرد.

به زودی وقتی که می‌خواهید از خانه خارج شوید، کیف‌پول‌های فیزیکی، دسته‌کلید و … بلاستفاده خواهند شد، چرا که شما می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید را در قالب یک گوشی هوشمند داشته باشید.

قرار است از چه نوع پولی استفاده کنیم؟ بیت‌کوین، دلار، …؟ یا ترکیبی از هر دو؟

از آن‌جایی که کره زمین در حال تبدیل شدن به یک جامعه جهانی است، این احتمال وجود دارد که در نهایت بیت‌کوین تبدیل به یک ارز جهانی شود. یکی از دلایل استقبال از بیت‌کوین این است که از هر جایی که باشی ارزش خودش را حفظ می‌کند.

در حال حاضر هر کشوری که بیشتر به سمت دیجیتال شدن پیش برود راحت‌تر می‌تواند در آینده با ارز جهانی هماهنگ شود.

بعضی افراد دوست دارند با صورتحساب خود را به صورت کاغذی دریافت کنند. این موضوع باید تغییر کند. حتی برنامه‌ریزی مالی با استفاده از برنامه‌های هوشمند آسان‌تر است.

نگرانی‌هایی در رابطه با اکوسیستم بانکداری دیجیتال وجود دارد. امنیت یکی از مهم‌ترین این مسائل است. بسیاری از مردم احساس می‌کنند اگر پولشان را به چشم خوپ ببینند و با دستشان آن را لمس کنند جای پولشان امن‌تر است. این موضوع باید از طریق آموزش عمومی و به مرور زمان حل شود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بانکداری باز چیست؟» را هم بخوانید.