پادیوم بلاگ

بیست و پنجمین خبرنامه پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

بیست و پنجمین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۱۵ الی ۲۱ دی‌ماه، منتشر شده است.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

پیشرفت هوش مصنوعی در ایران

دو سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصمیم گرفته‌اند برای پیشرفت و رشد هوش مصنوعی در ایران،  همکاری سه ساله‌ای را با یکدیگر آغاز کنند. هدف از این همکاری آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای گسترش فعالیت ایران در نسل چهارم فضا و استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای دستیابی به پیشرفت‌های علمی است.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

دسترسی مجدد ایرانیان به سرویس‌های گیتهاب

گیت‌هاب که از تابستان سال ۹۸، دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده بود، دوباره امکانات خود را در اختیار ایرانیان قرار می‌دهد. این شرکت به تازگی اعلام کرده است که به کاربران ساکن کشور ایران اجازه می‌دهد از قابلیت‌های مختلف ارائه شده توسط گیت‌هاب استفاده کنند. گیت‌هاب علت دادن دسترسی به کاربران ایرانی را تلاش برای پیشرفت و گسترش جریان اطلاعات در جهان اعلام کرده است.

قابلیت جدید و جنجالی فناوری تشخیص چهره

آزمایش‌های جدیدی برای بررسی قابلیت سیستم‌های تشخیص چهره در شناسایی افرادی که ماسک زده‌اند، انجام شده است. این قابلیت سیستم‌های تشخیص چهره، برای دوران شیوع کرونا بسیار کمک‌کننده است و باعث می‌شود هویت افراد بدون اینکه مجبور به کنار زدن ماسک خود باشند، مشخص شود. در حال حاضر هدف از توسعه‌ی این فناوری، استفاده از آن در محیط‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی است تا احتمال ابتلای افراد و کارکنان فرودگاه‌ها به بیماری کاهش پیدا کند. البته انتشار این خبر باعث ایجاد نگرانی گروهی از افراد درباره‌ی نقض حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی شده است.  

انقلاب هولوگرافیک استارتاپ Envisics

استارتاپ Envisics، با هدف استفاده از فناوری هولوگرافیک برای بهبود بخشیدن به تجربه‌ی رانندگی تاسیس شده است. این استارتاپ به تازگی همکاری خود را با شرکت پاناسونیک آغاز کرده است و هدف از این همکاری، تولید نمایشگرهایی جدید برای شیشه‌ی جلوی خودرو است. این نمایشگرها قابلیت‌های مختلفی دارند و می‌توانند اطلاعاتی مانند دور موتور، سرعت و… را بر روی شیشه‌ی جلوی خودرو نمایش دهند.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید بیست و پنجمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه‌ی بیست‌وپنج

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.