پادیوم بلاگ
کسب و کارهای مدرن و سنتی

کسب و کارهای اینترنتی و سنتی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

ندا خراسانی
مقالات

روزهایی را به خاطر آورید که برای خرید وسایل مورد نیاز باید مدت زمان زیادی را در بازارها و فروشگاه‌های مختلف سپری می‌کردیم و پس از بررسی چندین مغازه و مسافت و مدت زمان زیادی راه رفتن و جستجو کردن، در بهترین حالت محصول مورد نیازمان را پیدا کرده و خریداری می‌کردیم. البته ممکن بود به هدفمان نرسیم و مجبور شویم روزهای دیگری را نیز در مکان‌های مختلف به جستجو بپردازیم. رفته رفته و با پیشرفت تکنولوژی، کسب و کار‌هایی که می‌خواستند از بازار رقابتی عقب نمانند، به سمت آنلاین و مدرن شدن گام برداشتند. آن‌ها این امکان را برای مشتریان خود به وجود آوردند که بدون نیاز به حضور فیزیکی در مکانی خاص تنها از طریق اینترنت بتوانند به بررسی و خرید محصول مورد نظرشان بپردازند!در حقیقت امروزه کاربران تنها با چند کلیک می‌توانند خواسته‌هایشان را به دست آورند. اما تفاوت‌های میان کسب و کارهای اینترنتی و سنتی به همین‌ها ختم نمی‌ؤود. برای همین تصمیم گرفتیم که در این مقاله درباره تفاوت های میان کسب و کار های اینترنتی و سنتی بنویسیم.

تاثیر کرونا در شرایط کسب و کارها

اهمیت این موضوع شاید با پدید آمدن ویروس کرونا بیش از قبل نمود پیدا کرد. در شرایطی که خرید فیزیکی از فروشگاه‌ها علاوه بر خستگی‌های همیشگی، برای جان خریدار و فروشنده نیز خطرناک بود! در حقیقت نه فروشنده تمایل به حضور فیزیکی در محل کسب و کارش داشت و نه خریدار!

در این شرایط برد با کسب و کارهایی بود که از قبل خود را با تکنولوژی به روز کرده و به صورت آنلاین نیز خدماتشان را ارائه می‌دادند. در نتیجه خریداران بدون هیچگونه ریسک جانی و با آسایش خیال، در اینترنت و شبکه‌های مختلف اجتماعی به جستجوی محصول مورد نظر خود می‌پرداختند، محصولات مختلف را با هم مقایسه می‌کردند و هزینه‌های مرتبط با خریدشان را نیز به صورت آنلاین پرداخت می‌کردند.

مدرن شدن البته تنها محدود به فروشگاه‌ها نمی‌شود. کسب و کارها با حوزه‌های کاری مختلف می‌توانند خودشان را به روز کنند و با این کار محدودیت‌های زمانی و مکانی را برای کارکنان و مخاطبان خود از بین ببرند.

در شرایط کرونا شرکت‌هایی که امکانات و زیرساخت‌های دورکاری را داشتند بهتر توانستند مقاومت کنند و خدماتشان را ارائه دهند.

هنوز هم هستند افرادی که نوع سنتی کسب و کارها را به نوع مدرن شده‌ی آن ترجیح می‌دهند. در واقع هر دو حالت ویژگی‌های مثبت و منفی خودش را دارد و ممکن است نظر این افراد هم از جهاتی درست و قابل قبول باشد.
برای مقایسه‌ی بهتر در ادامه کسب و کارهای مدرن و سنتی را از منظرهای مختلف به یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

بررسی تفاوت های کسب و کار های اینترنتی و سنتی

پلتفرم

در کسب و کارهای سنتی، هیچ پلتفرم مشخصی برای تبادل اطلاعات وجود ندارد. صاحبان کسب‌و‌کار باید اطلاعات مخاطبانشان را از طریق واسطه‌ها به دست آورند تا بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همچنین برای ذخیره اطلاعات مرتبط نیز پلتفرم مشخصی وجود ندارد. این مشکل برای مخاطبان و خریداران نیز وجود دارد. یعنی عدم وجود پلتفرمی مشخص برای کسب و تبادل اطلاعات با فروشندگان و ارائه‌دهندگان!

اما در کسب و کارهای مدرن، از طریق پلتفرم‌های مختلف و مشخص، اطلاعات افراد در نقاط مختلف دنیا، بدون واسطه قابل دستیابی است. شما به راحتی می‌توانید از طریق بسترهای مختلف مخاطبانتان را بیابید، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، آن‌ها را جذب کرده و اطلاعاتشان را ذخیره نمایید.

در کسب‌ و کارهای سنتی، فرآیند خرید و پرداخت به صورت دستی مورد پردازش و بررسی قرار می‌گیرد. صاحبان کسب و کارها باید حساب و کتاب فرآیندهای مالی، بدهی‌ها، پرداختی‌ها، تسویه‌حساب با شرکا و… را خودشان انجام دهند. اما در کسب و کارهای مدرن، این فرآیند به صورت خودکار انجام می‌شود.

خریداران از طریق سیستم هزینه‌های خود را پرداخت می‌کنند. هزینه‌ها به همراه جزئیات مرتبط با آن از قبیل اینکه هر پرداخت متعلق به چه محصولی، در چه تاریخی و توسط چه کسانی انجام شده، ثبت می‌شوند. برداختی‌ها و بدهی‌ها در هر لحظه به شما نمایش داده می‌شود. امروزه حتی با استفاده از سرویس‌هایی مانند تسهیم وجه، تسویه حساب با شرکا نیز آنلاین و در لحظه انجام می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرویس تسهیم وجه، می‌‌توانید به این صفحه مراجعه کنید و ویژگی‌های این سرویس را در پادیوم بررسی نمایید.

وابسته نبودن به زمان و مکان

در کسب و کارهای سنتی، انجام کارها و مبادله کالا و خدمات تنها با حضور در محلی مشخص و در ساعاتی معین امکان‌پذیر است. اما در کسب و کارهای مدرن، انجام کارها و ارائه‌ی خدمات در هر زمان و مکانی می‌تواند اتفاق بیفتد.

در کسب و کارهای سنتی تعامل میان خریدار و ارائه‌دهنده باید حتما به صورت مستقیم و رو در رو باشد. اما در حالت مدرن نیازی به حضور مستقیم نیست. چون ممکن است خریدار کیلومترها از مکانی که ارائه‌دهنده در آن قرار دارد فاصله داشته باشد. 

در حقیقت دامنه‌ی تجارت برای کسب و کارهای سنتی محدود به منطقه‌ای خاص، یعنی مشاغل و افراد مجاور محل کسب‌و‌کار می‌شود. در صورتی‌که دامنه تجارت کسب و کارهای مدرن می‌تواند بدون محدودیت و در سراسر جهان باشد. 

در مقابل یکی از مهمترین ایرادهای کسب و کارهای مدرن این است که در برخی موارد، مشتریان نمی‌توانند قبل از خرید، کالای مورد نظرشان را از نزدیک ببینند و مورد بررسی قرار دهند. همچنین اگر شما یک کسب و کار مدرن دارید، باید به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای کاری و یا غیر کاری، پاسخگوی درخواست‌ها و نیازهای مشتریانتان باشید.

مدیریت موجودی

در کسب و کارهای مدرن، نیازی به نگه‌داری و ذخیره‌سازی تمامی محصولات وجود ندارد. شما می‌توانید هنگامی که از سمت کاربران درخواستی را دریافت کردید، با سایر فروشندگان و ارائه‌دهندگان آن محصول ارتباط برقرار کنید و محصول مورد نظر را تهیه کرده و در اختیار کاربر قرار دهید.

اما در کسب و کارهای سنتی باید محصولات مختلفی را از قبل آماده داشته باشید تا در هنگامی که مخاطبی به شما مراجعه کرد، بتوانید در لحظه آن محصول را در اختیارش قرار دهید. یکی از مهمترین معایب این موضوع این است که شما مجبورید محصولات مختلفی را ذخیره‌سازی و نگه‌داری کنید که شاید برخی از آن‌ها هیچگاه توسط مخاطبانتان خریداری نشود.

فرآیند بازاریابی در کسب و کارهای مدرن و سنتی

در کسب و کارهای سنتی، مسئولیت تبلیغات و برندینگ به عهده‌ی بازاریابان و نمایندگان فروش است و آن‌ها باید به صورت حضوری و مستقیم تبلیغات را انجام دهند. اما در دنیای مدرن، کسب‌و‌کارها به راحتی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تبلیغات بسیار موثرتری را انجام دهند. کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با کسب و کار شما آشنا شوند، نظرات دیگران را مطالعه کنند و حتی خودشان نیز نظراتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین در دنیای امروز به همان اندازه که کاربران می‌توانند از کسب‌و‌کار شما اطلاعات کسب کنند، شما نیز می‌توانید اطلاعات مختلفی از کاربران و مخاطبانتان به دست آورید.

بهبود تجربه مشتری با ایجاد یک محیط جدید

تجربه مشتری به طور کلی در مورد این است که مشتریان و کاربران بتوانند خیلی راحت و آسان نیازهایشان را پیدا کنند، آن‌ها را بررسی کرده و در مورد خرید و استفاده از آن‌ها تصمیم بگیرند. همه‌ی این اتفاقات باید به صورتی باشد که رضایت آنان را جلب کند و آن‌ها را مشتری سایت و برنامه شما نگه دارد. 

کلید به وجود آوردن یک تجربه‌ی موثر کاربری این است که به آن‌ها این امکان را بدهید در هر زمانی بتوانند به محصولات و خدمات دسترسی پیدا کنند و نیازهای خودشان را برطرف نمایند.

این امر زمانی میسر می‌شود که کسب و کارتان را مدرن کرده باشید و یک وبسایت یا برنامه‌ی آنلاین برای فروش و ارائه‌ی محصولات و خدماتتان پیاده‌سازی کنید.

جذب راحت‌تر مشتریان

ایجاد یک تجربه‌ی کاربری خوب، علاوه بر موارد ذکر شده، وابسته به جمع‌آوری داده‌هاست. شما باید بتوانید از کاربرانتان داده‌های مختلفی جمع‌آوری کنید و از آن‌ها در جهت پیشبرد اهدافتان استفاده کنید. برای استفاده موثر از داده‌ها به نفع خودتان باید روش‌های دیجیتالی و مدرن را با CRM سنتی ترکیب کنید.

وقتی بهترین کیفیت‌های دو جهان مدرن و سنتی با هم ترکیب شوند، از دل آن تجربیات و نتایج بسیار مفیدی برای ایجاد تجربه‌ی عالی در مشتریان پدید می‌آید. در نتیجه شما می‌توانید مشتریانتان را به بهترین نحو جذب کنید و تجربه‌‌ای عالی برای آنان در استفاده از سیستمتان به وجود آورید.

لزوم استفاده از سیستم حمل‌ونقل و پرداخت آنلاین

اگر شما صاحب کسب و کار آنلاینی باشید که محصولات فیزیکی به مشتریان ارائه می‌دهد، حتما باید با آژانس‌های حمل و نقل مختلف ارتباط برقرار کنید و یا یک زیرساخت برای این کار داشته باشید، تا بتوانید محصولات و سفارشات مشتریان را به موقع به آنان تحویل دهید. 

علاوه بر این باید روش‌های مختلف پرداخت آنلاین مثل درگاه پرداخت، حساب اعتباری و… را در سیستم خود پیاده‌سازی کنید، تا کاربران بتوانند هزینه‌ی خدمات را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

اما در کسب وکا‌رهای سنتی خریداران در زمان خرید محصول را دریافت می‌کنند. هزینه‌ی مرتبط با آن را نیز در همان لحظه پرداخت می‌کنند. در نتیجه نیازی به پیاده‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل و پرداخت آنلاین و هزینه‌ کردن برای این موارد وجود ندارد.

چابکی در کسب و کارهای مدرن و سنتی

مدرن شدن کسب و کارها علاوه بر اینکه باید در حوزه‌ی توسعه نرم‌افزارها و تکامل روز افزون آن‌ها صورت پذیرد، باید در مدل و روش‌های انجام فعالیت‌ها در آن کسب و کار نیز اتفاق بیفتد.

از جمله این تحولات باید در شناسایی نیازمندی‌های روز بازار، پاسخگویی سریع و به موقع به مخاطبان، انجام کارها با هزینه‌های معقول و مقرون به صرفه و مهمتر از همه ارائه‌ی محصول قابل اطمینان و با کیفیت اتفاق بیفتد. این همان تعریف چابکی در یک سازمان است.

کسب و کارهای مدرن با داشتن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و اتکا به تکنولوژی روز می‌توانند در برابر تغییرات در تقاضای بازار با سرعت و به‌طور مؤثر واکنش نشان دهند. در نتیجه بسیار چابک‌تر از کسب و کارهای سنتی عمل کنند.

تفاوت‌های بسیار دیگری نیز میان کسب و کارهای مدرن و سنتی وجود دارد. در این مقاله ما تنها به چند تفاوت کلیدی آن‌ها اشاره کردیم. 

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که به صورت سنتی در حال فعالیت است و تمایل دارید کسب و کارتان را با تکنولوژی روز دنیا همراه کنید و به دنیای مدرن بپیوندید، ما در پادیوم همراه شما خواهیم بود.