پادیوم بلاگ
بررسی استارت‌آپ

بررسی استارتاپ ParkingRhino

رضا دهقان
تکنولوژی ، کسب و کار

تاریخچه استارتاپ ParkingRhino

چند سال پیش که فضای استارتاپی هند در حال توسعه بود، استارتاپ‌های زیادی شکوفا شدند. برخی از آن‌ها نوآوری می‌کردند، و بعضی دیگر، از رقیب‌های خارجی نمونه‌برداری می‌کردند. در چنین فضایی، استارتاپ ParkingRhino متشکل از افراد خلاق و آشنا به مسائلی که گریبان‌گیر هند بود، برای ایجاد یک کسب‌و‌کار در حوزه‌ی پارکینگ، فرصت را مناسب دید.

Tridib Konwar بعد از این که به شهر بنگلور نقل مکان کرد، متوجه شد برای پیدا کردن جای پارکینگ دچار مشکل است. وقتی این مشکل را با دوستان خود، از جمله Mriganka Deka، هم‌بنیان‌گذار ParkingRhino درمیان گذاشت، آن‌ها به او خندیدند و گفتند بهتر است فکر بیرون آوردن خودرو به‌خصوص در روزهای تعطیل را از سر بیرون کند. به این ترتیب، اولین جرقه‌های شکل‌گیری این استارتاپ زده شد.

نحوه‌ی کار استارتاپ ParkingRhino

استارتاپ ParkingRhino با بهره‌گیری از فرصت‌های مناسبی که گسترش شهر‌نشینی، حمل‌و‌نقل اشتراکی و ردوبدل کردن داده‌ها به وجود آورده بود، یک پلتفرم داده‌ی هوشمند به وجود آورده است که مشکلات مربوط به حمل‌و‌نقل و از همه مهم‌تر، پارکینگ را حل می‌کند. بنیان‌گذاران این استارتاپ، با ارتقای تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا‌ی پلتفرم خود، جمع‌آوری افراد هوشمندی که اهداف مشترکی با آن‌ها داشتند، شیوه‌ی پیدا کردن جای پارک و ردوبدل کردن داده‌های حمل‌و‌نقل را به کلی تغییر دادند. مشتریان این پلتفرم به دو گروه تقسیم می‌شوند:

اجاره‌دهنده‌ها: مهم نیست شما صاحب یک پارکینگ بزرگ باشید، یک کسب‌و‌کار کوچک که دارای چند جای پارک جلوی شرکت است داشته باشید، یا یک خانواده باشید که قصد دارند جای پارک خودشان را برای ساعاتی که بیرون هستند، اجاره دهند؛ در هر صورت می‌توانید پارکینگ یا جای پارک خود را در این پلتفرم ثبت و ساعات قابل‌اجاره را مشخص کنید.

اجاره‌کننده‌ها: افرادی که قصد اجاره‌ی جای پارک دارند، می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن، پارکینگ یا جای پارک موردنظر خود را پیدا کرده و هزینه‌ی آن را برای ساعت‌های اجاره پرداخت کنند. اپلیکیشن پس از پرداخت، مسیر و جای پارک‌های خالی را نشان می‌دهد.

اجاره‌‌دهنده‌ها پس از رسیدن مشتری، می‌توانند بلیت را با توجه به اطلاعاتی که به دستگاه POS آن‌ها ارسال شده، صادر کنند و به مشتری ارائه دهند. همچنین یک تابلوی LED در جلوی پارکینگ‌ها نصب می‌شود که به صورت زنده محل‌های خالی پارکینگ را نشان می‌دهد.

مزایا

برای اجاره‌دهنده‌ها: این پلتفرم فرصت خوبی را برای کسب‌وکارها و خانواده‌ها فراهم می‌آورد تا درآمد خود را افزایش دهند. پارکینگ‌ها می‌توانند با این پلتفرم از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند و خانواده‌ها می‌توانند با اجاره‌ی جای پارک خود، درآمد کسب کنند.

برای اجاره‌کننده‌ها: رانندگان می‌توانند به سرعت پارکینگ‌های خالی را پیدا کنند و به سمت آن هدایت شوند. به این ترتیب در زمان و سوخت صرفه‌جویی کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند. با توجه به این که رانندگان به خصوص در شهرهای شلوغ، هر روز زمان زیادی را صرف دور زدن و پیدا کردن جای پارک می‌کنند، این هزینه‌ها در درازمدت مبلغ قابل‌توجهی می‌شود.

برای شهرهای هوشمند: این سرویس با کاهش ترافیک ناشی از پیدا کردن جای پارک، هماهنگی با سایر سرویس‌های شهر هوشمند، ردیابی و انتقال داده‌های ترافیکی و افزایش حجم تراکنش‌های انجام شده بر بستر شهر هوشمند، تجربه کاربری این پروژه‌ها را بهبود می‌بخشد.

آمار استارتاپ ParkingRhino
امروزه استارتاپ ParkingRhino بیش از ۱۲۰ هزار تراکنش و بیش از یک میلیون نقطه داده را با استفاده از سرویس ابری ثبت می‌کند.

دستاوردهای استارتاپ ParkingRhino

امروزه این استارتاپ بیش از ۱۲۰ هزار تراکنش و بیش از یک میلیون نقطه داده را با استفاده از سرویس ابری ثبت می‌کند. همکاری با سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی شهر هوشمند، اشتراک خودرو و موتور، تولید‌کننده‌های قطعات خودرو، سرویس‌های نقشه، کیف پول‌های مجازی، خرده‌فروش‌ها و… شبکه‌ای بزرگ از کسب‌و‌کارها را ایجاد کرده است که داده‌های زیادی روزانه بین آن‌ها ردوبدل می‌شود.

تنها در مراسم Kumbhmela (بزرگ‌ترین رویداد هند)، هشتصد‌هزار تراکنش از طریق تکنولوژی مبتنی بر اینترنت اشیای ParkingRhino انجام شد و بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در یک نقطه از طریق موبایل به این سیستم وصل شدند. 

چالش‌ها

با توجه به ماهیت کار این استارتاپ، آن‌ها با پنج پروژه‌ی بزرگ شهر هوشمند در هند همکاری می‌کنند. رشد این استارتاپ در این مدت کوتاه، حاصل استفاده از فرصتی بود که بقیه با خنده از کنار آن عبور کردند. حالا با بزرگ شدن ParkingRhino، چالش‌های متفاوتی هم بر سر راه آن‌ها قرار گرفته است. برای مثال، در ایالت‌های مختلف هند با توجه به رشد روز افزون خودروها، به طور مداوم مقررات جدیدی برای پارک خودروها وضع می‌شود که سیستم آن‌ها باید خود را با آن مقررات هماهنگ کند. این موضوع باعث شده است که این استارتاپ مجبور باشد در هر ایالت یک شریک دولتی مناسب برای خود پیدا کند.

آینده‌ی استارتاپ ParkingRhino

اگرچه چالش‌های پیش‌روی این استارتاپ کم نیست، اما مدیران آن نسبت به آینده خوش‌بین هستند. آن‌ها تصمیم دارند در آینده راهکارهایی را توسعه دهند که پارکینگ‌های در دسترس را از طریق روش شبکه عصبی عمیق مشخص کند. به این ترتیب، تکیه‌ی آن‌ها بر داده‌های جمع‌آوری شده از سنسورهای موجود در پارکینگ‌ها کمتر می‌شود و کارایی به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، آن‌ها قصد دارند سیستم اتوماسیون فرایندهای مبتنی بر اینترنت اشیاء را راه‌اندازی کنند که در آن داده‌های دریافت شده از دستگاه‌ها تحلیل شده و عملیات‌ بر اساس آن داده‌ها انجام می‌شوند. به این ترتیب این عملیات‌ می‌توانند قبل از بروز مشکل در فرایندهای روزمره، اصلاحات لازم را انجام دهند. این موضوع هزینه‌های عملیات را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و تجربه‌ی کاری را بهبود می‌بخشد.