پادیوم بلاگ

دلایل استفاده از فضای ابری در کسب‌وکارها

ندا خراسانی
مقالات

استفاده از فضای ابری خصوصی یا عمومی یک جهش بزرگ در عصر حاضر تکنولوژی است. ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده به صورت آنلاین، کاری بسیار جالب و کاربردی است، اما امنیت و قابلیت اعتماد این سرویس‌ها، هنوز برای بسیاری از مدیران یک سوال و نگرانی بزرگ است. مساله‌ی دیگری که در این زمینه برای کسب و کارها وجود دارد، در اختیار نداشتن یک فرد متخصص است تا بتواند فعالیت‌های سازمان را همگام با پیشرفت تکنولوژی، پیش ببرد.

اما نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید مربوط به مزایای استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری نیست؛ نکته‌ی مهم در مورد زیان‌هایی است که استفاده نکردن از آن به کسب و کار شما وارد می‌کند. بسیاری از کسب و کارهای توسعه یافته و یا نوپا، در حال حاضر اطلاعات خود را بر روی فضاهای ابری ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری می‌کنند و با این کار تونسته‌اند علاوه بر کاهش هزینه‌هایشان، خروجیشان را به طرز چشمگیری بهبود بخشند. این نشان می‌دهد که در آینده شاهد پیوستن تعداد بسیار بیشتری از کسب و کارها، به استفاده از فضاهای ابری خواهیم بود.

مزایای استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری

فضای ذخیره‌سازی ابری طیف وسیعی از سرویس‌ها و راه‌حل‌ها را برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ ارائه می‌دهد. بعنوان چند نمونه‌ی قابل بررسی که فضاهای ذخیره‌سازی ابری کمک بزرگی در جهت تسهیل امور به آن‌ها کرده است، می‌توان به فرآیند استخدام، بازاریابی، اتوماسیون فروش و مدیریت هزینه‌ها اشاره کرد. که در ادامه به طور کلی به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

استخدام: استفاده از فضاهای ابری باعث شده استخدام یک فرد لایق و با استعداد بسیار راحت‌تر از گذشته شود. چون از این طریق از هرجای دنیا می‌توان مدارک و رزومه‌ی افراد مختلف را دریافت کرده، مورد بررسی قرار داد، در صورت لزوم با آن‌ها مصاحبه و افراد مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد. این در حالی است که کمترین زمان و هزینه برای فرد مصاحبه کننده و مصاحبه شونده صرف می‌شود چون تمامی این‌کارها از طریق اینترنت انجام می‌شود و نیازی به صرف وقت و هزینه برای رفت و آمدهای فیزیکی نیست.

بازاریابی: بازاریابی یکی از رقابتی‌ترین زمینه‌ها در یک کسب و کار است. شرکت‌هایی که به فضا و سرویس‌های ابری دسترسی دارند، به مشتریان و اطلاعات بیشتری در مورد آنان نیز دسترسی دارند. در نتیجه با صرف هزینه‌ی کمتری به راحتی می‌توانند جامعه‌ی هدف خود را شناسایی کنند و تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های مناسب را انجام دهند و در نتیجه خروجی خود را بهبود بخشند.

اتوماسیون فروش و مدیریت هزینه‌ها: پیشگامان استفاده از سرویس‌های ابری، با استفاده از راه‌حل‌های آن توانسته‌اند عملیات فروش و هزینه‌های خودشان را به شکلی بسیار کاراتر مدیریت کنند. روش‌های پرداخت و حسابرسی سریع و قابل کنترل ، و مدیریت بسیار آسان آن‌ها، باعث شده کسب و کارها بدون نیاز به سرورهای داخلی و سخت‌افزاری بزرگ ذخیره‌سازی، بتوانند فرآیندهای درست و استاندارد را پیاده سازی کنند.

طبق بررسی‌هایی که از مدیران کسب و کارها در مورد استفاده از سرویس‌های ابری انجام گرفته، آن‌ها اذعان داشتند که توسط استفاده از سرویس‌های ابری علاوه بر کاهش هزینه، سودشان نیز به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. همین امر باعث می‌شود که استفاده از سرویس‌های ابری یک مزیت مهم در دنیای رقابتی کسب و کارها به حساب بیابد. از طرفی همانطور که به طور مداوم تکنولوژی در حال پیشرفت است و سرویس‌های و امکانات جدیدی در حال توسعه و ارائه می‎باشند، در آینده شاهد بهبود عملکرد و کاهش قیمت سرویس‌های ابری نیز خواهیم بود.

چه چیزی بر سر راه مدیران و سرویس‌های ابری قرار گرفته است؟

با داستان‌های زیادی که در مورد مزایای استفاده از سرویس‌های ابری ذکر کردیم، انتظار می‌رود که تمامی کسب و کارها به دنبال استفاده از سرویس‌های سریع، نوآورانه و هوشمندانه‌ی ابری باشند. در حالیکه در واقعیت اینطور نیست و باید بررسی کرد که چه چیزی در واقعیت مانع شده تا کسب و کارها فعالیت‌های خودشان را به ابر منتقل کنند.

با اینکه سرویس‌های ابری به منظور افزایش کارایی طراحی شدند با این حال کاربران هنوز نگرانی‌هایی در رابطه با استفاده از این سرویس‌ها دارند. حتی با استفاده از بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین، مدت زمانی که برای راه‌اندازی، انتقال و ذخیره‌سازی تمامی فایل‌های قدیمی بر روی فضای ابری صرف می‌شود، ممکن است بسیار چشم‌گیر باشد. علاوه براین هزینه و زمان لازم برای آموزش افراد برای استفاده از این سرویس‌های جدید به جای استفاده از سرویس‌های قدیمی را نیز باید در نظر گرفت. پس از همه‌ی این‌ها؛ سیستم ابری یک سیستم جدید و خارج از سازمان است که مانند سیستم‌های قدیمی کنترل و مدیریتشان به طور کامل توسط افراد سازمان انجام نمی‌شود و این باعث می‌شود که مدیران در مورد امنیت و قابلیت اعتماد و اطمینان این سرویس‌ها دچار نگرانی شوند.

ابر دیگر یک مزیت نیست، یک استاندارد است!

نشریه‌ی هاروارد بیزینس ریویو از ۴۲۵ کسب و کار در آمریکا شمالی، آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکای لاتین در مورد استفاده از سرویس‌های ابری یک نظرسنجی انجام داد. بر طبق این نظرسنجی، ۴۰ درصد از این کسب و کارها افزایش درآمد خودشان را به استفاده از سرویس‌های ابری مرتبط می‌دانستند و ۳۶ درصد از آنان بیان کردند که به دلیل انتقال منابع خود به ابر، سودشان افزایش یافته است.

باید گفت استفاده از سرویس‌های ابری دیگر یک مزیت محسوب نمی‌شود، بلکه به یک استاندارد تبدیل شده است و کسانی که از این سرویس‌ها استفاده نمی‌کنند باید پیامدهای حاصل از آهسته انجام شدن کارها و افزایش هزینه‌های خود را بپذیرند.

ذکر یک نکته‌ی مهم در اینجا لازم است و آن صحبت در مورد منحنی پذیرش نوآوریست. وقتی یک نوآوری در یک مارکت مطرح می‌شود، گروه‌های مختلف مزایای مختلفی از آن به دست می‌آورند. در زمینه سرویس‌های ابری، نوآوران و پیشگامان استفاده از این سرویس‌ها ۱۶ درصد سود بیشتری نسبت به خط مبنا برده‌اند. در نتیجه اگر سازمان شما هنوز از روش‌های ذخیره‌سازی در محل و به شیوه‌ی قدیمی استفاده می‌کند، حدود ۱۶ درصد بیشتر از حد مبنا هزینه صرف می‌کند و این باعث هدر رفت منابع مالی شده و باید به اطلاع مشتریان و ذی‌نفعان نیز برسد. این در حالیست که رقبای شما، با استفاده از سرویس‌های ابری، با هزینه‌ای کمتر و با سرعتی بیشتر در حال پیشی گرفتن از شما هستند.


منبع: Cloud Services: Now a Standard for Businesses