پادیوم بلاگ
استارتاپ Nafham

استارتاپ Nafham؛ موفق‌ترین پلتفرم مدیریت یادگیری خاورمیانه

نیلوفر زینلیان فرد
مقالات

Nafham یکی از محبوب‌ترین استارتاپ‌های edtech در خاورمیانه، یک ابزار مبتنی بر وب است که  در مصر، سوریه، الجزایر، کویت و عربستان استفاده می‌شود. این استارتاپ بیش از ۲۰هزار فیلم آموزشی تولید کرده است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در کمتر از ۱۵ دقیقه سخت‌ترین موضوعات درسی خود را مرور کنند. استارتاپ Nafham  تقریبا برای تمامی موضوعات فیلم آموزشی دارد،‌ از گرامر گرفته تا کدنویسی.

Nafham در زبان عربی به معنی (بیایید درک کنیم)  است. این استارتاپ تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان تمامی موضوعات درسی را با امکان پرسش سوالات خود در سایت درک کنند. معلمان و حتی دیگر دانش آموزان می‌توانند به سوالات پاسخ دهند و مطمئن شوند که به سوالات پاسخ صحیح داده می‌شود. این امر باعث تبادل بهتر اطلاعات بین کلیه کاربران می‌شود و به دانش آموزان کمک می‌کند تا علم و دانش خود را گسترش دهند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی استارتاپ Gojek» را هم بخوانید.

تاریخچه و دلایل شکل‌گیری Nafham

بنیان‌گذاران Nafham از بحران ملی آموزش مصر الهام گرفته اند. در مصر، یک کلاس که ابتدا برای ۴۰ دانش آموز طراحی شده بود، اکنون میزبان ۶۰ یا ۷۰ دانش آموز است. سیستم آموزشی سالانه ۱.۱ میلیون دانش آموز را تحت الشعاع قرار می دهد و نمی‌تواند  با ۱۰۰ دلار شهریه در سال نیازهای خاص دانش‌آموزان را تأمین کند. ( برای مقایسه به طور میانگین دولت مریکا برای یک دانشجوی دانشگاه دولتی آمریکا سالانه ۸۰۰۰ دلار در سال پرداخت می کند.) در حالی که خانوارهای مصری ممکن است ۱۷ درصد از بودجه خود را برای آموزش خصوصی به عنوان مکمل یادگیری رسمی هزینه کنند.

همه موارد فوق الهام بخش راه اندازی استارتاپ Nafham بود، یک سایت آموزشی رایگان که به دانش‌آموزان مصری برنامه درسی برای درک بیشتر دروس با کاربرد گسترده‌تر ارائه می‌دهد. این برنامه همچنین به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کند تا از طریق یک محیط الکترونیکی با معلمان خود در تعامل باشند، و به معلمان و مربیان اجازه می‌دهد تا با ارسال فیلم یا سایر محتواهای خلاقانه، آموزش خود را تکمیل کنند.

این سایت با هدف برانگیختن علاقه‌مندی دانش‌آموزان به علم و درک عمیق‌تر از فرآیند یادگیری، ضمن کم کردن موانع فرهنگی فلج‌کننده برای موفقیت تحصیلی که در برخی از محیط‌ها وجود دارد، در یک بستر آنلاین با امید به رشد و شکوفایی دانش‌آموزان  ایجاد شد.

هدف استارتاپ Nafham

استارتاپ Nafham آینده‌ی آموزش عمومی است که هدف آن ۶ میلیون دانش‌آموز عرب زبان است که از آن‌ها با تولید محتوای آموزشی درسی آن‌ها را آماده‌ی آموزش بازار کار می‌کند.

این پلتفرم آنلاین، با ارائه‌ی دوره‌های آموزشی درس محور، دوره‌های مهارت زندگی و خدمات آموزش آنلاین برای تقویت تجربه یادگیری و به حداکثر رساندن پتانسیل برای هر فرد جوان عرب به عنوان پلتفرم برتر آموزشی انتخاب شد.

Nafham آینده‌ی آموزش عمومی

سیستم آموزش عمومی فعلی ناکارآمد است و برای بازار کار کشورهای عربی مناسب نیست. بیش از ۵۰ میلیون دانش‌آموز در جهان عرب وجود دارد که قرار است آینده‌ی کشورهای خود را توانمند سازند، اما متاسفانه راه حل دقیقی که بتواند به آموزش با کیفیت و عادلانه برای هر دختر و پسری که منجر به آینده‌ای روشن شود، وجود ندارد.

سرویس‌ها و خدمات Nafham

سرویس‌ها و خدمات

استارتاپ Nafham در حال تلاش است تا با تغییر محتوای برنامه ی درسی مدارس بستر رشد افراد در جهت آموزش مهارت های زندگی فراهم کند.

Nafham شامل سه سرویس آموزش دیجیتالی برای پاسخ‌گویی به نیازهای متفاوت دانش‌آموزان است که در قالب یک سرویس جامع ارائه می‌دهد. این استارتاپ خودکفا و پایدار از طریق مدل منحصربه‌فرد فریمیوم این سرویس‌ها رو برای وب و تلفن‌های همراه هوشمند قابل دسترسی است.

۱.   “مدرسه Nafham”  یک بستر مشترک رایگان است که فیلم های کوتاهی که شامل ۶ برنامه درسی مدرسه ملی عرب است ارائه می‌دهد و به دنبال گسترش برای پوشش دادن ۱۲ برنامه درسی است.

۲.   “مهارتهای زندگی Nafham ” یک بستر یادگیری بومی_محلی برای جوانان عرب است تا مهارتهای اساسی آنها را در مسیرهای مختلف شغلی تقویت کند.

۳.  “Nafham Mubasher” یا Nafham Live یک سرویس مربیگری و مربیگری خصوصی آنلاین است که هم به مدرسه Nafham و هم مهارت های زندگی Nafham خدمت می کند.

     Nafham یک پلتفرم آموزشی ویدئویی آنلاین است که با برنامه درسی مصر مرتبط است. Nafham ویدئوهای شلوغ ۵ تا ۲۰ دقیقه ای را ارائه می دهد که توسط متخصصان مورد بازبینی قرار گرفته است. فیلم ها مفاهیمی که معمولاً در کلاس با استفاده از رویکردهای متفاوت مطرح می شوند، برای درک بهتر دانش آموزان توضیح می دهد.

      این فیلم ها بر اساس نمرات ، موضوع ، ترم و برنامه دانشگاهی طبقه بندی می شوند که برنامه تحصیلی را برای دانش آموزان آسان تر می کند تا از طریق آن درسهایی را که می خواهند در عرض چند ثانیه کسب کنند.

این سایت همچنین به والدین امکان می‌دهد تا از طریق گزارش‌های منظم، پیشرفت فرزندان خود را پیگیری کنند و با ایجاد یک محیط اجتماعی مانند فیس بوک برای جذب دانش آموزان و افزایش مشارکت آن‌ها بستری امن برای خانواده‌ها فراهم کرده است

اعمال نفوذ فرهنگ دیجیتال مصر

استارتاپ Nafham همچنین دو حقیقت را منعکس می‌کند که در فرهنگ دیجیتال امروز مصر آشکار شده است. اولین مورد اهمیت آشکار اینترنت در مصر پس از انقلاب ۲۵ ژانویه است. افزایش جذب اینترنت و استفاده از رسانه‌های اجتماعی راه‌های غیرقابل انکار را برای موفقیت بالقوه سیستم عامل‌های وب افزایش داده است. حقیقت دوم این است که اکنون اینترنت در همه سیستم‌های آموزشی موفق یک ابزار یادگیری اساسی تلقی می‌شود، اما این واقعیت هنوز توسط سیستم آموزشی مصر مورد توجه قرار نگرفته است. Nafham قصد دارد تا کاستی‌های موجود را جبران کند و از اصلاحات در سیستم آموزشی فعلی حمایت کند.

تیم Nafham همچنین امیدوار است با هماهنگی با نهادهای دولتی همکاری کند تا بتواند موانع احتمالی این پروژه را برطرف سازد.

سوالات متداول

استارتاپ Nafham در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

Nafham یکی از محبوب‌ترین استارتاپ‌های edtech در خاورمیانه، یک ابزار مبتنی بر وب است که  در مصر، سوریه، الجزایر، کویت و عربستان استفاده می‌شود. این استارتاپ بیش از ۲۰هزار فیلم آموزشی تولید کرده است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در کمتر از ۱۵ دقیقه سخت‌ترین موضوعات درسی خود را مرور کنند.

منبع:

Nafham.com
Nafham; Learning Management Platform
Nafham; Peer to Peer Online Education