پادیوم بلاگ

Gojek، استارتاپ تک شاخ اندونزیایی که از فرش به عرش رسید

عاطفه محیب
تکنولوژی ، مقالات

Nadiem Makarim ، دانشجوی رشته MBA در دانشگاه هاروارد بود. او در اندونزی بزرگ شده بود و می‌دانست تاکسی-موتوری‌ها (ojek) تا چه اندازه در اقتصاد کشورش مهم هستند اما مشکل در قیمت‌گذاری و قابل اطمینان بودن مانع از رشد این صنعت شده است؛ بدین ترتیب ایده‌ی راه‌اندازی سرویس آنلاین تاکسی موتوری به ذهنش رسید. Nadeim ایده اش را با Kevin Aluwi و Michaelangelo Moran مطرح کرد و تیم اولیه‌ی استارتاپ آن‌ها تشکیل شد. آن‌ها کار خود را در سال ۲۰۱۰ با یک مرکز تماس و ۲۰ موتورسیکلت شروع کردند و در سال ۲۰۱۵ اولین نسخه‌ی استارتاپ gojek لانچ شد.

Gojek، قهرمان ملی

مدل کسب‌وکار go-jek مشابه uber آمریکایی بود با این تفاوت که gojek به جای تمرکز بر اتومبیل‌ها سرویسی برای موتورسیکلت‌ها ارائه کرد؛ چون موتورسیکلت در کشور در حال توسعه‌ی اندونزی ارزان‌تر بود و حمل‌و‌نقل با آن در خیابان‌های پرازدحام آسان‌تر.

 اپلیکیشن Gojek توانست به سرعت بین مردم محبوب شود و تاثیر به‌سزایی بر معیشت شهروندان اندونزی بگذارد و زندگی آن‌ها را بهبود بخشد. داستان به همین سادگی هم پیش نرفت. با وجود رقابت و کشمکش با تاکسی‌های محلی، gojek دوام آورد و با ارائه‌ی سرویس‌های متنوع، به سرعت رشد کرد. بدین ترتیب، در سال ۲۰۱۶ استارتاپ gojek به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار رسید و تبدیل به یک شرکت تجاری جهانی و اولین استارتاپ تک شاخ ( unicorn startup) اندونزی شد.

امروزه می‌توان داستان gojek را الهام‌بخش کسب‌و‌کارهای استارتاپی سراسر جهان دانست؛ داستانی واقعی از فرش به عرش رسیدن!

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن ادامه‌ی این یادداشت، سری هم به بازارچه‌ی API پادیوم بزنید.

Gojek: حمل و نقل، پرداخت و خرید آنلاین

Gojek، پلتفرم ارائه‌ی سرویس‌های دیجیتال است که خدمات گسترده‌ای همچون تاکسی آنلاینٰ، پرداخت، تحویل غذا و حمل کالا بخشی از خدمات این کسب‌وکار بزرگ می‌باشد.

اپلیکیشن GOJEK با هدف بهبود زندگی کاربران با کمک فناوری در سال ۲۰۱۵ لانچ شد؛ خدمات تاکسی-موتورسیکلت آنلاین (go-ride)، تحویل کالا (go-send) و خرید (go-mart) در مرحله‌ی اول ارائه شد. امروزه goJek  یک “سوپر اپ” محسوب می‌شود؛ پلتفرمی با بیش از ۲۰ سرویس، بیش از ۲ میلیون راننده، ۴۰۰ هزار فروشنده‌ی غذا و ۲۰هزار سرویس‌دهنده‌ی خدمات رفاهی و بیش از ۱۳۰ میلیون بار دانلود در منطقه.

Gojek حالا به پلتفرم ارائه‌ی خدمات بر بستر تکنولوژی در جنوب شرق آسیا تبدیل شده و فعالیت رسمی خود را در کشورهای ویتنام، سنگاپور و تایلند آغاز کرده است و ۵ کشور دیگر در جنوب شرقی آسیا را نیز در برنامه دارد. 

راه‌حلی محلی برای چالش‌های روزمره‌ی جهانی!

حال بیایید، ببینیم این استارتاپ چگونه مسیر جهانی شدن را طی کرده است. اندونزی کشوری متشکل از ۱۷۰۰۰ جزیره و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است؛ کشور هزار زبان و هزار فرهنگ. اندونزی کشوری که gojek در آن متولد شد خانه‌ای راحت، آشنا و بی‌خطر بود. اما سال ۲۰۱۷ تبدبل به سال تصمیمی سرنوشت ساز شد؛ استارتاپ gojek می‌خواست از مرزها عبور کند و کار را در ویتنام شروع کند.

روی کاغذ ایده‌ای خوب و منطقی بود؛ ویتنام شباهت زیادی به اندونزی داشت. آن‌ها برای قدم اول برند جدیدی متناسب با ویتنام طراحی کرده و نام go-Veit  را برای آن انتخاب کردند. اما مشکلی وجود داشت: زیرساخت‌های فنی موجود، توان اداره‌ی جغرافیای جدیدی را نداشت. 

آن‌ها تصمیم گرفتند از تکنولوژی اتوماتیک‌سازی و استقرار نرم‌افزار مبتنی بر کانتینرها استفاده کنند. چندین تیم از مهندسان فراتر از وظایفشان روی این پروژه کار کردند. اما مسئله بسیار پیچیده‌تر بود؛ سرویس‌ها در محیط جدید نیاز به تغییراتی داشتند. در نتیجه شروع به گفت‌و‌گو با صاحبان محصول سرویس‌های مختلف کردند و مستنداتی آماده کردند. در کمتر از ۳ ماه نقشه‌ی راه آماده شد و نور امید تابیدن گرفت. حالا می‌توانستند gojek را در ویتنام لانچ کنند. 

اما موج بعدی دردسر از راه رسید!

صبح بخیر ویتنام

تیم ویژه توسعه gojek  در حالی‌که به سرکارهای‌ خود برگشته بودند، متوجه مشکلات دیگری شدند؛ ویتنام نقشه‌های جغرافیایی خوبی نداشت، پشتیبانی نرم افزاری و مانیتور کردن سیستم استقرار جدید مبتنی بر کانتینرها و کلاسترها نیاز به دانش فنی بیشتری داشت. تیم جدید توسعه gojek  در ویتنام دوباره تشکیل شد؛ تیم اطلس gojek به طور کامل به این پروژه ملحق شد و مهندسان دیگری نیز برای رفع مشکلات استقرار به سرعت به آن‌ها پیوستند.

تلاش‌های آن‌ها نتیجه داد؛ goveit دیگر رویایی مبهم نبود. Gojek  در اندونزی با لوگو، کت و کلاه‌ کاسکت سبز شناخته می‌شد؛ اما goveit  با رنگ قرمز وارد ویتنام شد ؛ تست اولیه نشان می‌داد که goveit آماده‌ی حضوری آتشین است. بالاخره در ۳۱ جولای اولین سرویس در ویتنام بدون هیچ مشکلی ارائه شد. هیجان در کل تیم موج می‌زد؛ حتی Nadiem Makarim در شهر Ho-Chi Minh برای راه‌اندازی حضور داشت. نیمه‌های شب گزارش‌ها نشان داد که همه چیز درست کار می‌کند.

Goviet در روز اول خود بیش از ۲۵۰۰ سفارش داشت؛ حتی بیشتر از تعداد سفارش‌های روز اول در اندونزی. پس از شروع رضایت‌بخش، تیم به ‌طور ویژه، بر برنامه‌ی توسعه و انتشار تمرکز کرد. همه چیز مثل ساعت کار می‌کرد و حالا نوبت گام‌های بعدی و ورود به کشور‌های دیگر بود. استارتاپ تک‌شاخ اندونزی سرانجام موفق شد، برای یافتن جایگاه خود در جهان، از خانه خارج شود.

منابع:

Gojek – wikipedia

gojek story- greenhouse.co

How Indonesian unicorn Go-Jek went from 20 bikes to US$2.5 billion and an e-money revolution- scmp.com

How gojek become unicorn – techinasia.com

How this 34 year old created Indonesia’s first billion dollar startup- cnbc.com

about gojek- gojek.com